GALOPIRAJUĆE INFLACIJE PRETE DA POKOSE NEMAČKU: Potrošačka klima nikad gora od 1991, građani nezadovoljni

Raspoloženje među nemačkim potrošačima odavno nije bilo ovako loše. Ljudi su zabrinuti zbog visokih cena energije i galopirajuće inflacije, a i na berzi vlada negativan trend.

Energetska kriza i inflacija u Nemačkoj odražavaju se na raspoloženje potrošača. A ono je trenutno na rekordno niskom nivou. Barometar instituta za istraživanje javnog mnjenja GfK iz Nirnberga, za oktobar već signalizira iznenađujuće snažan pad od 5,7 procentnih bodova na -42,5 bodova. Već četvrti put zaredom indeks opada, i trenutno se nalazi na najnižem nivou od početka merenja raspoloženja potrošača u ujedinjenoj Nemačkoj 1991, saopšteno je iz GfK.

Mnoga nemačka domaćinstva sada moraju da izdvajaju znatno više novca za energiju, odnosno da ostavljaju novac sa strane da bi pokrili osetan rast troškova grejanja u zimskoj sezoni. – To znači da ljudi moraju da štede kod drugih izdataka, na primer novih nabavki – kaže stručnjak GfK za ponašanje potrošača Rolf Birkl. “Zbog toga je potrošačka klima pala na nov rekordno nizak nivo.“

Trenutna veoma visoka stopa inflacije od 10 odsto, zaslužna je za znatni pad realnih prihoda, a time i kupovne moći nemačkih potrošača. “S obzirom na to da se u ovom trenutku ne može predvideti kada bi inflacija mogla osetnije da popusti, može se očekivati da će u idućim mesecima doći teška vremena što se tiče potrošačke klime“, očekuje Birkl.

Udruženje nemačkih trgovaca (HDE) upozorava da je maloprodaja već sada u nezgodnoj situaciji: “Mušterije kupuju manje ili jeftinije stvari, a istovremeno su eksplodirale cene energije i za naša preduzeća“, izjavio je direktor HDE Štefan Gent. “U ovoj situaciji u kojoj imamo oštru tržišnu utakmicu, ne funkcioniše recept po kojem se rast cena jednostavno prebaci na naše kupce.“ I zato, dodaje on, nemačka vlada mora hitno da prilagodi svoje programe pomoći firmama koje su preopterećene energetskim troškovima – kako bi i trgovci u maloprodaji dobili odgovarajuću podršku.

Bez promene na vidiku

Velika je doza nesigurnosti i oko toga koliko će dugo da traje energetska kriza, odnosno koliko će sve na kraju da poskupi, kaže Jerg Cojner, glavni ekonomista firme “Junion investment“. Kako to obično biva u nesigurnim vremenima, potrošači i sada aktiviraju “refleks štednje“, dodaje Cojner: “Potrošnja će u idućem, zimskom polugodištu doživeti teška vremena, pa čak i ako temperature budu natprosečno visoke, pa se tako izbegne nestašica gasa.“

Sličnog je mišljenja i Aleksander Kriger iz privatne banke “Hauk aufhojzer lampe“: “Pogled u sopstveni novčanik samo je dodatno povećao očaj potrošača.“ Ledeno doba će potrajati, smatra sagovornik DW, “ne nazire se promena raspoloženja.“ Kriger smatra da je posebno problematično to što se uopšte ne nazire svetlo na kraju tunela. “Neodlučnost vlade po pitanju brzog rasterećenja građana sve je teže shvatiti“, kritikuje Kriger, “a nemački potrošači računaju s recesijom“.

srbija danas

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

thirteen − 6 =