Glavobolja, nesanica, problemi sa varenjem: Preterali ste u ovom piću

Kafa je jedno od najpopularnijih i najkonzumiranijih pića na svetu. Osim kafe, vrlo su popularna i pića koja sadrže kofein, koji ima stimilativne efekte, a poznato je da ova materija može da poboljša energiju, kognitivne funkcije i fizičke performanse.

Neki izvori kofeina, poput kafe i čaja, proučavani su zbog svojih pozitivnih efekata na upale, kardiovaskularne bolesti, gojaznost, autoimunost, masnu jetru, neurološke bolesti i dijabetes.

Kako da znate da li unosite previše kofeina?
Prva važna stvar je napomenuti da svako može imati drugačiji prag tolerancije jer svako od nas ima drugačiji metabolizam. Neki ljudi su brzi, a drugi spori metabolizatori, pa će to uticati na stepen i prag tolerancije.

Uopšteno pravilo je da se držite 200 mg kofeina ako imate spor metabolizam, što je dve šoljice kafe, a uzmite do 400 mg kofeina ako imate brz metabolizam, što odgovara količino od oko četiri šoljice kafe.

Ako ne obraćate pažnju na doze kofeina koje unosite, mogu se javiti sledeće nuspojave:

– ubrzan rad srca

– nervoza

– anksioznost

– visoki krvni pritisak

– zadržavanje natrijuma i vode

– neravnoteža elektrolita

– dehidracija

– nesanica

– glavobolja

– problemi sa varenjem

Američka Uprava za hranu i lekove (FDA) preporučuje maksimalan unos od 400 mg dnevno, odnosno dve do tri šolje. Umerena konzumacija kofeina može da pomogne u gubitku telesne težine, poboljšanju kognitivnih funkcija i osetljivosti čula.

Može negativno da se odraziti na trudnoću, plodnost, kontrolu glukoze u serumu i druge zdravstvene aspekte.

FDA definiše kofein i kao medikament i kao aditiv hrani. Njihova preporuka je maksimalna doza od 400 mg dnevno. Prepisuje se pacijentima radi ublažavanja umaranja i pospanosti, odnosno da poboljša efekte pojedinih lekova protiv bolova. Pripada grupi medikamenata koji se nazivaju stimulansi centralnog nervnog sistema.

Hrana koja sadrži kofein može da poboljša osetljivost čula i kognitivne funkcije. Upotreba kofeina u ovom smislu trebalo bi da bude umerena ili povremena. Ne treba ga uzimati za odlaganje spavanja i svakako ne bi trebalo da se redovno uzima u ove svrhe.

Kofein se prirodno može pronaći u lišću, semenkama, plodovima više od 60 biljnih vrsta, uključujući i zrno kafe, lišće i pupoljke čaja, kakau, semenkama guarane i drugom.

Prekomerni nivo kofeina ne mora da potiče samo od kafe, već i od konzumiranja energetskih pića, koja često sadrže mnogo više kofeina od same kafe. Takođe je važno uzeti u obzir druga dejstva i sastojke koji se nalaze u većini energetskih pića. Treba znati i da u energetskom piću srednje veličine može biti do 35 grama šećera.

b92

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

15 + five =