EU ima ogroman problem?

Švedski proizvođač baterija za električna vozila Northvolt spremao se da izgradi fabriku litijum-jonskih baterija u Nemačkoj.

Plan je pod lupom nakon što su SAD ponudile izdašne subvencije proizvođačima zelene tehnologije. Northvolt bi mogao da dobije do 800 miliona evra (836 miliona dolara) državne podrške za izgradnju fabrike u skladu sa zakonom za smanjenje inflacije, objasnio je dilemu izvršni direktor Peter Karlson, prenosi Indeks.

To je oko četiri puta više od onoga što nudi nemačka vlada, rekao je šef švedske kompanije, a tu su i niže cene energenata u SAD. Kompanija bi stoga mogla da odloži plan izgradnje fabrike u Hajdeu u severnoj Nemačkoj.

“Sada bismo prednost u širenju mogli dati SAD, a ne Evropi”, rekao je Karlson.

I drugi poslovni lideri takođe razmišljaju u ovom pravcu, sa brojnim indikacijama da Nemačka polako gubi ulaganja u zelenu tehnologiju zbog američkog zakona o smanjenju inflacije od 430 milijardi dolara. Zakon predviđa poreske olakšice za ulaganja u zelenu tehnologiju i podsticaje za građane koji odluče da kupe električno vozilo ili drugi zeleni proizvod proizveden u Severnoj Americi.

Mamac za autokompanije

Američki podsticaji za domaću proizvodnju najteže su pogodili nemačke proizvođače i dobavljače automobila, čije je glavno izvozno tržište SAD. Oktobarsko istraživanje Asocijacije nemačkih industrijskih i privrednih komora (DIHK) pokazalo je da 39 odsto kompanija želi da poveća ulaganja u SAD, u poređenju sa 32 odsto onih koji planiraju da više ulažu u Evropi.

Američko-nemačke privredne komore su zabeležile veće nemačke investicije u SAD, posebno u automobilskom sektoru, rekao je za Rojters šef trgovine DIHK-a Volker Trejer.

“Ako ništa ne uradimo, mnogo toga će završiti u SAD“, rekao je izvršni direktor Siemens Enerdžija Kristijan Bruh.

Nemački ministar ekonomije Robert Habek smatra da je problem u propisima Evropske unije koji ograničavaju konkurenciju.

Problem je EU?

Moguća rešenja su “brže odlučivanje (o projektima) i subvencijama… i o drugim oblicima podrške kompanijama“, sugeriše nemački ministar u intervjuu za Handelsblat. I Evropa takođe ima izdašne subvencije za ulaganja u zelenu tehnologiju, ali problem je njihova blagovremena mobilizacija i dobijanje potrebnih dozvola od lokalnih i državnih vlasti, smatra Habek.

Nemačka kompanija CMBlu Enerdži razvila je baterije za zelenu energiju koje ne zahtevaju posebne minerale i upravo zbog ovih problema odlučila je da izgradi svoju prvu fabriku u SAD, rekao je izvršni direktor Peter Geigle za nemački list Frankfurter algemajne cajtung.

“Propisi EU o državnoj pomoći su zastareli i birokratski i promovišu regione, a ne očuvanje i transformaciju čitavih industrijskih lokacija“, naglasio je glavni operativni direktor marke Folksvagen Tomas Šefer.

“Novi strateški instrumenti, poput projekata od zajedničkog evropskog interesa, usmereni su na „dugoročni razvoj novih tehnologija, a ne na kratkoročno intenziviranje, povećanje obima proizvodnje i njenu industrijalizaciju“, napisao je Šefer na LinkedInu.

“EU hitno trebaju novi instrumenti za sprečavanje opasne deindustrijalizacije“, rekao je Šefer. “Ne smemo da gubimo vreme“, zaključio je on.

b92

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

fourteen − eleven =