Peking — Iako Kina ima više od 270 miliona vozila na svojim putevima, samo 15 miliona polovnih automobila prodato je u 2019. godini.
To je u oštrom kontrastu u odnosu na zemlje poput Australije, Velike Britanije i Sjedinjenih Država, gde ljudi više kupuju korišćena vozila od novih.
Zbog toga zakonodavci planiraju da promene to.
Kina planira da duplira veličinu svog tržišta polovnih automobila na oko dva biliona juana, što je 306 milijardi dolara do 2025. godine.
Kako bi stigli dotle, Peking je “srezao” takse na korišćena vozila, spuštajući je tako na 0,5 odsto sa tri odsto, što je mnogo manje od poreza na nova vozila koji iznosi 17 odsto.
Takođe, trgovcima polovnih automobila olakšan je posao time što će vozila bez tablica biti klasifikovana kao roba, a ne kao lična imovina, što pojednostavljuje transakcije.
“Trgovina polovnim vozilima ulazi u potpuno novo poglavlje”, rekao je Sijao Žengsan, generalni sekretar Kineske asocijacije trgovaca automobilima (CADA) i dodao da Kinu očekuju zakoni koji će ove planove i podržati.
Zašto Kina nema razvijeno tržište polovnih automobila?
Razlozi zbog kojih Kina nema razvijeno tržište polovnih automobila su dvostruki.
Najpre, kinesko sveukupno automobilsko tržište je relativno mlado – prvo strano udruživanje sa domaćom kompanijom bilo je 1984. godine između Folksvagena i SAIC motora, a rast prodaje automobila građanima porasla je tek tokom ranih 2000. godina, piše Blumberg.
Čak i sada, vlasništvo automobila zaostaje za drugim zemljama. Otprilike 173 osobe na svakih 1.000 ljudi poseduje auto, dok je u Maleziji ovaj broj 433, u Rusiji 373, a u SAD i Australiji 837 i 747, pokazuju podaci Mekinsija.
Drugi razlog je uglavnom kulturološki.
U Kini, kupovina prvog automobila ili prve kuće je uglavnom velika stvar, objava socijalnog sttusa i simbol ne samo jedne osobe, nego čitave porodice. Poslednjih godina taj mentalitet se promenio. Mlađe mušterije postaju sve sofisticiranije i manje prihvataju koncept “izbegavanja sramote” posedovanjem lepih stvari.
Roditelji bi, pak, radije kupili stariji stan blizu dobre škole nego nov stan negde dalje. Slično tome, nerado davanje novca za novi auto čak i kada je savršeno dobar polovni dostupan se smatra postupkom koji ima više ekonomskog smisla.
b92