Kopirali Hrvate? “Zapanjujuća sličnost”; “Izgleda kao susret Kroacije i JAT-a”

Zagreb — Sredinom novembra belgijska avio-kompanija Brisel erlajns (Brussels Airlines) predstavila je novi korporativni identitet.

To je deo, navodi se u zvaničnim informacijama, njenog povratka na tržište nakon prisilnog prizemljenja uzrokovanog pandemijom.

“Ovaj novi vizuelni identitet vrlo je logičan korak za Brisel erlajns. Nakon godina obeleženih tolikim promenama, važno je pojasniti i potvrditi našu tržišnu poziciju. Menjamo se u novu kompaniju, sa novim enterijerima, digitalizovanim procesima, obnovom flote u koju stižu avioni A320neo i još modela nakon njih. Zajedno sa Tudej ejdžensi (Today Agency) stvorili smo savremenije brendiranje, koje pristaje digitalnom dobu, koje predstavlja pouzdanog i modernog avio-prevoznika”, rekao je Mišel Morio, rukovodilac marketinga ove avio-kompanije.

Brisel erlajns je deo Lufthanze, a teško pogođen krizom smanjio je broj zaposlenih za 25 odsto, a flotu za 30 odsto.

Od EU i svog vlasnika primio je lane u avgustu 460 miliona evra pomoći.

“Zapanjujuća sličnost”

Vest su zabeležili portali koji se bave civilnim vazduhoplovstvom, ali redovno uz jedan dodatak – novi vizual belgijskog prevoznika zapanjujuće je sličan onom koji ima Kroacija erlajns (CA).

Na sajtu Points gaj (The Points Guy) navode to kako je dizajn sličan onom hrvatske državne kompanije, samo se umesto kvadratića različite veličine radi o krugovima. Novi dizajn je postao i tema na društvenim mrežama, a onda se uključio i poljski medij Gazeta.pl tvrdeći da plagiraju njihov logo. To sve je preneo Biznis traveler.

“Zdravo, Brisel erlajns! Sviđa nam se vaš logotip, veliki umovi slično razmišljaju. Sigurni smo da će naši vlasnici nešto dogovoriti s obzirom na to da smo na neki način blizanci po logotipu. Počnimo: mi smo Gazeta.pl, 20-godišnji poljski njuz portal sa milionima čitalaca. Vi se bavite avionima ili čime tačno?”, pitali su na društvenim mrežama Poljaci pa su ih nastavili “masirati” nekim svojim radovima.

I specijalizovani portal Dizajn er (The Design Air) primetio je isto – to liči na Kroacija erlajns, utvrđujući uz to kako se zaista radi u najboljem slučaju o marginalnom redizajnu, dokazu da agencija koja ga potpisuje ima malo iskustva u brendiranju avio-kompanija. To je, izgleda, i tačno jer kada se pogleda portfolio Tudej ejdžensi iz Mehelena, ne nalaze se slične firme, a nema ni Brisel erlajnsa, koji je moguće i prvi njihov takav klijent, piše Večernji list.

Najdirektniji je bio portal Gejtčekd (Gatechecked) koji je na naslovnici objavio tekst s naslovom koji počinje rečima “Design blunder” (Dizajnerska greška). Navodi kako se teško može pobeći utisku da se radi o dizajnu inspirisanom onim koji ima Kroacija erlajns. Morali biste se, kažu, jako pomučiti da ne zamenite jednog prevoznika za drugog. I potom slede komentari ispod tekstova: “To izgleda kao susret JAT-a i Kroacija erlajnsa!”, “Kada sam prvi put to video, mislio sam da se radi o članku o Kroacija erlajnsu”, “Očigledno imaju novca za bacanje”, “Kao da avion ima male boginje”…

Belgijski medij Vivr isi (Vivre Ici) piše da je rebrendiranje izazvalo nezadovoljstvo među zaposlenima kompanije ne samo zbog toga što smatraju da je pređašnji logotip u obliku slova ‘b’ bio prihvaćen, već i zbog navoda da ta operacija košta 300.000 evra, a plate stjuardesama smanjuju se za 300 do 500 evra, a pilotima pet-šest odsto.

Na pitanje Večernjeg lista o novom vizualu, iz Brisel erlajnsa nisu se oglasili do završetka ovog teksta. Hrvatski dizajner Boris Ljubičić primećuje da se kod Kroacija erlajnsa radi o dizajnu Ivane Ivanković, nekad njegove studentkinje na Studijama dizajna u Zagrebu, stilizovanom po ideji hrvatskih kvadratića. Ivana Ivanković inače radi u Kroacija erlajnsu te taj dizajn postoji već više od 15 godina.

“Kada se uporede ova dva dizajna repa aviona, vidi se da je to potpuna kopija Kroacija erlajnsa. Iako to nisu kvadrati nego krugovi, površnije oko verojatno ne uočava razliku. Međutim, kad se rep Kroacijinih aviona uporedi sa drugim avionima na nekom svetskom aerodromu, onda se vidi da se on jako razlikuje od svih, odnosno da nema ničeg sličnog našim kvadratima u posebnom rasporedu na repu aviona. I sada se dogodilo da je kompanija Brisel erlajnsa takoreći dizajnirala isti”, kaže Ljubičić te ističe da suština ovoga nije samo u tome da se može govoriti o plagijatu, nego o činjenici da se radi o državnoj kompaniji te, što je još važnije, da ona nosi državni identitet.

CA ponosna ako je nadahnuće

“To je tuđi ulazak u naš hrvatski državni identitet, što je puno više od plagijata gde bi se to moglo svesti tek samo na sporenje dva dizajnera. Time je sve rečeno. Ili onom narodnom: krađa identiteta se ‘vidi iz aviona’! Mislim da bi hrvatska strana morala da reaguje jer je bilo još sličnih primera u poslednje vreme. Mora se znati da su kvadrati hrvatski identitet i tačka”, zaključuje Ljubičić za Večernji list.

U Kroacija erlajnsu kažu da je dizajn njihovih aviona kao deo celokupnog vizuelnog identiteta kompanije prepoznatljiv brend u hrvatskoj i inostranoj javnosti te je nacionalni avio-prevoznik ponosan ako je nadahnuće i drugim prevoznicima na području dizajna.

Izvor: B92

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

five × 3 =