Rat u Ukrajini pojačao je strah Nemaca od inflacije, a raspoloženje za kupovinu je skoro potonulo, pokazuje studija Instituta za tržišna istraživanja GfK.
“Koliko u febuaru očekivanja su bila velika da će posle ublažavanja pandemijskih mera potrošačka klima znatno da se oporavi. Ali čim je počeo rat u Ukrajini to se raspršilo kao balon od sapunice”, izjavio je stručnjak GfK za potrošnju Rolf Birkl, prenosi dpa.
Zbog sve veće nesigurnosti, kao i posledica sankcija protiv Rusije, eksplodirale su u prvom redu cene energenata. To je pritisak na celokupnu potrošačku klimu, rekao je Birkl.
“Potrošači vide kako im se kupovna moć topi zbog velikog poskupljenja gasa, lož-ulja i benzina”, rekao je Birkl, dodajući da su kada je reč o zaradama očekivanja ljudi najniža od finansijske krize pre petnaestak godina.
Devet od deset Nemaca jako ili veoma jako brine zbog cene energenata, pokazala je vanredna anketa GfK o posledicama ukrajinske krize. Što se tiče cena namirnica, jako ili veoma jako brine 80 odsto građana.
Želja za nabavkama se još nije potpuno ugasila, ali je najslabija od aprila 2020. godine, kada je bio vrhunac prvog pandemijskog zaključavanja.
Održivi oporavak potrošačkog raspoloženja moguć je samo u slučaju brzog primirja u Ukrajini i zatim mirovnih pregovora, kazao je Birkl. Tada će moći da se vide i pozitivni efekti ublažavanja epidemioloških mera, dodao je stručnjak GfK-a.
B92