U POSLEDNjE dve godine u Srbiji je osnovano 230 novih preduzeća sa većinskim turskim kapitalom. Sudeći prema najavama turskog predsednika Tajipa Erdogana – biće ih sve više. To potvrđuje i Razvojna agencija Srebije koja trenutno pregovara sa nekoliko velikih investitora. Ukoliko ostanu pri naumu da ulažu Srbiju, narednih godina će zaposliti više od 4.000 radnika.
Potpisivanjem Pisma o namerama za jačanje i proširenje saradnje u oblasti saobraćaja i infrastrukture Turska se i zvanično uključila u projekat gradnje auto-puta Beograd – Sarajevo. Turci ne odustaju ni od rekonstrukcije puteva Novi Pazar – Sjenica i Novi Pazar – Tutin, kao i od donacije deset miliona evra za proširenje aerodroma “Morava” u Lađevcima. Povećali su kvote za uvoz našeg mesa i ulja.
ZAPOŠLjAVANjE
TURSKE firme u Srbiji trenutno upošljavaju 8.000 naših radnika. Predsednik Erdogan najavljuje skoro dupliranje tog broja. Za početak, firma “Tajpa tekstil”, potpisvanjem Memoranduma o razumevanju sa Ministarstvom privrede, potvrdila je nameru da uloži 35 miliona evra u fabriku u Kraljevu. U narednih pet godina ona bi uposlila 2.500 ljudi. Kvalitetna, ali i jeftina radna snaga u Srbiji, što su svi turski privrednici istakli na poslovnom forumu, mogla bi da privuče još ulagača.
– Interesovanje turskih investitora za ulaganje u Srbiji se značajno povećalo u poslednje tri godine – kaže v. d. direktora Razvojne agencije Srbije Radoš Gazdić. – Zainteresovani su investitori iz tekstilne i automobilske industrije i sa njima RAS vodi intenzivne pregovore. Ukoliko se ti investitori odluče da ulažu u Srbiji, broj potencijalnih novih radnih mesta bi mogao da pređe 4.000. Potencijalna ulaganja se odnose na Kraljevo, Čačak, Jagodinu, Veliku Planu, Aleksinac i Kragujevac.
TRGOVINA
PROŠIRENjEM Sporazuma o slobodnoj trgovini vrata turskog tržišta su otvorena za veće količine srpskih proizvoda. Ukoliko ispunimo sve odobrene kvote, vrednost posla će biti oko 70 miliona evra. Postoji i interesovanje da se otvaraju prerađivački kapaciteti u Srbiji.
– Srbija ima svake godine oko 10.000 tona govedine na raspolaganju za izvoz, a u Turskoj je povećana potražnja za kvalitetnim junećim i telećim mesom – kaže za “Novosti” ministar poljoprivrede Branislav Nedimović. – I pre desetak godina nismo imali dovoljnu količinu jabuka, ali smo imali sporazum. Onda je došlo do povećane proizvodnje ovog voća u našoj zemlji. Imamo istu ideju i kada je reč o razvoju stočarstva u Srbiji. Kada je reč o ulju, to je tek 25 odsto od naše ukupne proizvodnje. Do sada smo izvozili zrno, koje se prerađivalo u drugim zemljama, pa se pravila velika razlika i drugi su zarađivali. Sada mi imamo tu privilegiju, a sva zarada koja se ostvari ići će srpskim prerađivačima i proizvođačima.
PUTEVI
SPORAZUM o saradnji u oblasti infrastrukturnih projekata sa Turskom smo potpisali još 2009. godine. I on podrazumeva angažovanje turskih preduzeća na izgradnji infrastrukturnih objekata od strateškog značaja, koji bi se finansirali kreditima pod povoljnim uslovima. Još tada, a ovog puta je ta namera potvrđena, prioritetni projekat, prema tom sporazumu je izgradnja i rekonstrukcija deonica magistralnih puteva Novi Pazar – Sjenicae i Novi Pazar – Tutin. Nadležni su se ovog puta dogovorili da se ubrza ugovor o zajmu, pošto je Srbija već obezbedila deo sredstava.
Pismom o namerama sada je Turska potvrdila da je deo projekta auto-puta Beograd – Sarajevo. Srbija gradi Koridor 11, čiji je deo i deonica od Požege do Preljine. Deo auto-puta do Sarajeva bila bi deonica od Požege do granice sa Bosnom i Hercegovinom.
– To je 60 kilometara auto-puta, čija se vrednost procenjuje na 830 miliona evra – navodi se u saopštenju Ministarstva saobraćaja i infarstrukture. – Od dokumentacije su urađeni prethodna studija opravdanosti i generalni projekat, a sledeći korak je izrada studije izvodljivosti, a zatim i glavnog projekta. Nakon toga slede razgovori o finansiranju radova.
AERODROM
MINISTRI saobraćaja Srbije i Turske, Zorana Mihajlović i Ahmet Arslan, ovog puta su se dogovorili da se ubrzaju razgovori oko turske donacije za aerodrom “Morava” u Lađevcima.
Srbija je ovaj sporazum potpisala još 2012. godine. Reč je o 10 miliona evra koje su Turci spremni da daju da se proširi pista luke “Morava” kako bi postala civilno-vojna. Uslov je da glavni izvođač bude turska firma. Bivši ministar građevine, Velimir Ilić, pre četri godine je, međutim, rekao da su Turci posao procenili na 28 miliona evra, a mi na 14 miliona evra i nije bio spreman da povuče donaciju.
EKONOMSKA SILA
– TO je jedna strateška inicijativa – smatra ekonomista Miladin Kovačević. – Ekonomski, infrastrukturni, trgovinski i investicioni aspekti su izuzetno značajni. Izmenjen je sporazum o slobodnoj trgovini i on predviđa veće kvote za izvoz poljoprivrednih proizvoda. Još su značajniji investicioni poduhvati kao što je aerodrom u Lađevcima, put Novi Pazar – Sjenica, Beograd – Sarajevo… Turska je regionalna, pa i globalna ekonomska sila. Imaju razvijenu industriju, turizam, trgovinu i poljoprivredu. Reč je o strateškoj inicijativi.