Zima, zima, e pa šta je… Da, ako za nju spremite vašeg četvorotočkaša kako treba
Pred nama je najzahtevniji period za vožnju i održavanje automobila. Ovde se nećemo baviti zaleđenim putevima i zimskim gumama, već kako na najbrži i najlakši način krenuti u vožnju kada je napolju niska temperatura.
Pred nama je najzahtevniji period za vožnju i održavanje automobila. Ovde se nećemo baviti zaleđenim putevima i zimskim gumama, već kako na najbrži i najlakši način krenuti u vožnju kada je napolju niska temperatura.
Zamagljeni prozori
Ulazak u automobil sa zamagljenim prozorima ume da bude frustrirajući, posebno ako ste u žurbi.
Brisanje magičnom krpom ili jelenskom kožicom više nije u “modi”, jer moderni automobili imaju klima uređaje, koji veoma lepo mogu da pomognu i u ovoj situaciji.
Vodite računa da vam stakla budu čista (nikad ih ne brisati prstima) i sa unutrašnje strane, jer se takva lakše odmagljuju.
Postupak za odmagljivanje prednjeg stakla, odnosno šoferšajbne je jednostavan – startujete automobil, sačekate desetak sekundi i uključite klimu da duva topao spoljašnji vazduh.
Ako vaš klima uređaj nema poseban taster za duvanje ka prednjem staklu, onda vi usmerite kompletan protok ka napred. Uz to spustite, ali ne skroz uz staklo, štitnike za sunce koji na taj način zadržavaju vazduh da se što duže zadrži u toj zoni. Bočne izduve okrenite ka ostalim staklima i uključite grejač zadnjeg stakla.
Ako ste u automobil ušli zadihani (i zagrejani), a posebno ako je sa vama u hladno vozilo ušlo još osoba, dobićete vrlo brzo zamagljena sva stakla. Osim klime, ovde pomaže i trik sa otvaranjem prozora na desetak sekundi, jer će tako topao vazduh što pre izaći iz kola i daleko manje će se “zalepiti” za stakla.
Trik sa prozorima pomaže i pri ulasku u zatvorenu javnu garažu, kakve imaju tržni centri, jer se dešava zimida se vazduh neverovatno brzo kondenzuje spolja na staklima. Osim prozora, tada moraju i brisači da rade.
Borba sa ledom…
Ako uveče pada ledena kiša ili susnežica, velika je verovatnoća da će vas ujutru dočekati automobil obložen slojem leda – tanjeg ili debljeg.
Zaleđen automobil se najlakše čisti kvalitetnijom strugalicom, odnosno onom koja se neće polomiti pri prvom pokušaju skidanja leda.
U slučaju debljeg leda, osim toplog vazduha iz klima uređaja, nije loše pri ruci imati i malo hemije, odnosno neki rastvor za otapanje leda. Postoji dosta takvih proizvoda na tržištu, a poslužiće i domaća varijanta.
… i snegom
Borba sa napadanim snegom je možda najlakša, ali i prilično dosadna. Potrebno je da imate dobru metlu i da skinete sneg sa svih delova vašeg automobila. Nije dovoljno očistiti samo stakla, registraciju i svetla, jer sneg veoma lako može završiti, kako na vašoj “šoferci” (sa vaše haube), tako i na automobilu iza vas (sa vašeg neočišćenog automobila). Ova druga situacija može biti posebno opasna po saobraćaj iza vas.
Bitno je da skinete i naslage snega koje su se nakupile na plastičnim štitnicima iznad točkova, kako bi mogli normalno, odnosno lakše da upravljate vozilom.
Startovanje motora
Najbolje bi bilo da skidanje snega i razbijanje debljeg sloja leda uraditi pre startovanja motora jer pogonska jedinica ne bi trebalo da radi duže od par minuta u mestu.
Mnogi i dalje greju motor i po deset minuta pre nego što krenu. Ta (stara) navika potiče iz vremena automobila sa karburatorom kada je to imalo smisla. Sa elektronskim ubrizgavanjem goriva, umesto dužeg rada u “leru”, prilično potrošenog goriva i zagađivanja okoline, automobil treba pokrenuti već posle minut-dva i motor će vrlo brzo dostići radnu temperaturu. Zato budite brzi sa čišćenjem automobila.
Preventiva
Neke stvari bi trebalo uraditi pre tog perioda. Bilo bi dobro dihtung gume na svim vratima isprskati ili premazati tečnošću koja sadrži glicerin. Na taj način ćete sprečiti da se vrata “zalede”. Isto primenite na brisače.
Glicerin će sprečiti i da se brave zalede. Možete ga direktno ubrizgati ili ga jednostavno nanesite na ključ koji ćete zatim nekoliko puta uvući i izvući, ali i otključati i zaključati bravu. Postupak ponovite na svim bravama, uključujući i onu na rezervoaru, ako postoji.
Nađite i vremena da posetite majstora koji će vam proveriti stanje rashladne tečnosti (antifriza) i akumulatora.