Pijace ili marketi – šta je povoljnije?

Poskupljenje namirnica je jedna od glavnih tema kojom su se prethodnih meseci bavili ekonomski stručnjaci, trgovci, proizvođači hrane, ali i građani. Bilo da se radi o zvaničnoj statistici ili o mišljenju trgovaca i iskustvu građana, svi se slažu u jednom – da je došlo do poskupljenja.

Poskupele su osnovne namirnice, kao što su ulje, šećer, brašno, meso, krompir, luk, jabuke, šargarepa, pasulj, sir i mleko, te stoga mnogi građani prilikom kupovine moraju da kalkulišu.

Podeljena su mišljenja o tome gde su se poskupljenja manje osetila, na pijaci ili u marketima. Tragom te dileme, obišli smo nekoliko prestoničkih pijaca i trgovinskih lanaca.

Ono što odmah upada u oči jeste da se cene mnogih namirnica u marketima odnose na manja pakovanja, odnosno manju gramažu. To u prvi mah cenu čini pristupačnijom, dok su na pijacama cene istaknute za kilogram voća, povrća i sl.

Naš reporter se u jednom od marketa uverio na licu mesta, da je cena za 250 grama jagoda bila „samo“ 199 dinara, što bi značilo da kilogram jagoda iznosi oko 800 dinara. Pakovanje jagoda od 500 grama na pijaci košta oko 350 dinara, što bi značilo da kilogram jagoda iznosi oko 700 dinara.

Po istom principu, trgovci u marketima vešto pokušavaju da namame potrošače različitim promocijama i akcijama da kupuju i druge vrste namirnica, mlečne prozvode, orašaste plodove i sl. Npr. cena najjeftinih jabuka na pijacama iznosi 40 dinara, dok je u marketima, mora se priznati ne tako uočljivo, istaknuta ista cena ali za samo pola kilograma jabuka.

Ovih dana, u fokusu je crni luk, čija se cena razlikuje u zavisnosti od toga da li ga kupujete na pijaci ili u marketu. Činjenica je da je trenutno njegova cena nešto povoljnija u marketu, kaže naša sugrađanka Mirjana Petrović, ali i naglašava da se svežina i kvalitet ne mogu uporediti sa crnim lukom koji se može naći na pijačnim tezgama.

„Ne znam za cenu crnog luka, ali ja svakodnevno donosim sveže povrće i redovno snabdevam mnoge mušterije, za koje znam da ne bi nikada ušle u market, gde je izbor voća i povrća slabiji , roba dugo stoji u hladnjačama i na rafovima, pa ne znam koga bi samo cena zanimala“, kaže Slađa Veljković, poljoprivredni proizvođač iz okoline Leskovca, koja dugo godina ima tezgu na „Kalenić“ pijaci.

Uprkos sve oštrijoj tržišnoj konkurenciji, pijace ipak opstaju. Važno je istaći da samo one mogu da ponude proizvod koji u danu pređe put od njive do naših trpeza, zbog čega su pijace i dalje nezamenljive.

JKP GRADSKE PIJACE / GLAS NACIJE

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

two × five =